søndag den 25. april 2010 |

Sæt dig et mål !

Når året starter i januar måned ser vi typisk en øget interesse for fitness, løb og andre former for træning da vores samvittighed og nogen gange spejlet ;O) fortæller os at julen har været rigtigt gode ved os ...... eller når den første forårs sol springer frem og vi føler os motiverede til at komme ud og lave et eller andet ..... ligemeget hvilken motivator vi bruger er det rigtigt dejligt at komme igang og føle kroppen reagerer på at den nu bliver banket igennem den første træningstur MEN som de fleste ved varer følelsen / motivationen sjældent ved !

For ligemeget hvor meget dejlig forårs sol der var den første forårs dag vi var ude og løbe vil der komme træningsture der bare er øv og man risikerer at for mange trælse træningsture i regn og blæst kan være med til at vi sætter tvivl ved det vi har gang i og din hjerne vil gøre alt i verden for at "motiverer" dig til at drøne hjem til din varme tørre bopæl og droppe det pjat du har gang i...........

Hvordan oplever man det ?

Jeg cykler hver dag året rundt til arbejde lige bortset fra når snetæppet ligger så tykt at en hver form for cykling er med livet som indsats, men ellers er det afsted på jernhesten, jeg har oplevet alt fra de fedeste endorfin rush til turer hvor jeg følte at samtlige Nordiske guder havde et udestående med mig og jeg dårligt nok kunne holde en hastighed der gjorde at jeg ikke væltede ..... men ligemeget hvad jeg kommer igennem har jeg altid et klart vel defineret mål som jeg kan hive frem når min hjerne igen og igen spørger mig om hvad dælen jeg har gang i og jeg er rigtigt presset.......

Mit mål for i år (2010) er at jeg skal deltage Nordic24 (24 timers Moutainbike løb) d. 19-20. juni i Rude skov og når det er at de "negative" tanker kommer op bruger jeg mit mål som motivator for jeg er klar over at de vejrforhold som jeg oplever på mine træningsture dem kan jeg meget vel komme til at opleve på Nordic24 !

Så inden du starter på en eller anden form for træning så brug lidt tid på at definerer et mål og gør dig selv en tjeneste ikke at definerer målet "for løst" ala "... jeg skal tabe mig...." eller "...jeg vil se godt ud på stranden til sommer...." det er for løst du bliver nødt til at gøre det konkret ".....jeg vil veje 60 kg d. 01.06.2010...." det er konkret og det er målbart og du kan planlægge i forhold til dit mål, hvilken form for træning der vil passe og måske hvilken for for ernæring osv.....

Så i korte træk sæt dig et mål inden du går igang med en træningsperiode og det vil hjælpe dig til at kommer igennem de trælse perioder ;O)

0 kommentarer:

Send en kommentar